luni, 22 august 2016

Despre timpi limita si 2x2

In weekend am fost spectator si in brigada mobila de incurajare (impreuna cu Luiza) pe traseul lung de 2x2. Am plecat mai tarziu spre Moldoveanu ca sa-i prind pe primii concurenti in saua Capra, si apoi sa ma intersectez cu toata lumea pe traseu. Frumoasa lupta intre primii trei concurenti, despartiti de cateva minute, o lupta in care Viorel Palici (cel mai bun alergator roman al momentului) si Andrei Preda l-au depasit pe spaniolul Adell Cristobal Albalat. De remarcat si cresterea de la cursa la cursa a lui Andrei Preda. Foarte tare, felicitari baieti.

Ce m-a socat a fost numarul foarte mare de abandonuri, multe determinate de timpii limita de la cursa 2x2 (4 ore la Moldoveanu si 8 ore in saua Capra), dar si de accidentari si de lipsa conditiei fizice si/sau a antrenamentului.

Au terminat putin peste 60% dintre concurenti, mai exact 119 din 190. Mie personal mi se pare halucinant numarul mare de finisheri. Nu am absolut nimic de reprosat organizatorilor, timpii limita exista mai ales pentru protectia concurentilor.

Am vazut multi concurenti care erau deja morti de oboseala la intoarcea de pe Moldoveanu, adica la nici jumatate din traseu. Eu inteleg ca 2x2, desi doar la a cincea editie este una din cele mai prestigioase curse din Romania, si ca foarte multi isi doresc sa o termine, dar ceea ce nu inteleg acesti oameni care se duc nepregatiti la astfel de cursa, este ca riscul de accidentare creste exponential pe fond de oboseala. Mai ales tinanc cont de ploia crunta care a venit dupa 10 ore de cursa si i-a prin pe majoritatea pe traseu.

Dorinta si vointa nu tin loc de antrenament. Este totusi vorba de 44 de km la peste 2000 m altitudine, cu diferenta de nivel de 4200 m, mult peste un maraton montan obisnuit, aproape dublu. Fara un antrenament adecvat, care sa includa si multi kilometrii fara alergare pe munte, plus cateva curse montane, in opinia mea va asumati riscuri cam mari prin participarea la o cursa ca 2x2. Daca n-ati mai alergat pe munte, chiar si X2 poate fi o cursa peste puterile voastre. Relieful este foarte accidentat, sunt destule zone cu lanturi, poteci inguste si prapastii. Experienta montana nu ar trebui sa se capete la 2x2!

Daca v-ati simtit fara vlaga la un moment dat, a fost si din cauza altitudinii, unde noi nu suntem obisnuiti sa facem efort de durata. La cursele obisnuite urcam si coboram foarte repede, la 2x2 alergam 10-12-14 ore la altitudine. Nu degeaba multi dintre sportivii de elita merg cu cateva zile inainte ca sa se aclimatizeze.

M-au uimit si timpii de peste 8-9 ore la cursa X2. Luiza si cu mine am facut 80% din traseu (am urcat ce-i direct in saua Paltinu, fara sa mai trecem pe la Capra) aproape 6 ore, cu pauze de poze si pe varf, cu foarte putin alergare, dar cu un mers rapid. Aici e si singurul repros (sugestie mai curand) pe care l-as aduce organizatorilor, eu in locul lor puneam un timp limita de 2-3 ore la Caltun, si faceam un clasament separat pentru cei care nu au ajuns decat pana acolo.

Timpii limita de la cursa lunga au fost bine alesi, si din afara toata cursa a parut bine si profesionist organizata. M-am uitat a doua zi cu invidie la tricourile de bumbac foarte misto pe care le purtau multi (am devenit fan anul acesta, au fost cateva foarte reusite).

Voi ce parere aveti despre timpii limita in general, dar si la 2x2?

PS la anul sper sa nu mai ratez 2x2 :)